Učiteľstvo estetickej výchovy v kombinácii
Bakalársky študijný program
Podprogram | učiteľstvo estetickej výchovy v kombinácii |
Forma štúdia: | externá |
Dĺžka štúdia: | 4 roky |
Garant: | prof. PhDr. Gabriela Petrová, CSc. doc. PhDr. Zoltán Rédey, PhD. (podprogram učiteľstvo estetickej výchovy) |
Získaný titul: | bakalár (Bc.) |
Nadväzujúce študijné programy: | magisterský študijný program 1.1.3 učiteľstvo umelecko-výchovných a výchovných predmetov (učiteľstvo estetickej výchovy v kombinácii) |
Pracovisko | Ústav literárnej a umeleckej komunikácie |
Informácie | Šípka v logu pracoviska ukazuje správny smer každému, kto sa cez umenie chce dozvedieť viac aj o sebe – http://www.uluk.ff.ukf.sk/index.php/15-articles/26-pre-zaujemcov |
Študijný plán | Študijný plán |
Charakteristika študijného programu
Ambíciou bakalárskeho študijného programu učiteľstvo estetickej výchovy v kombinácii je – dopĺňajúc pedagogicko-psychologický a sociálno-vedný základ učiteľstva – sprostredkovať študentovi vedomosti z oblasti dejín estetiky a estetických teórií od antiky po súčasnosť a primeraný rozhľad v histórii a teórii umenia. Kľúčom k tomuto poznaniu je zvládnutie interpretačného prístupu k estetickým fenoménom (myšlienkovým konceptom aj umeleckým dielam). V súlade s metodológiou pracoviska vychádzajúcou z recepčnej estetiky Nitrianskej školy tvoria jadro študijného programu interpretačné disciplíny a dejiny umeleckých štýlov. Študijný záujem sa pritom sústreďuje na oblasť výtvarného, hudobného a slovesného umenia.
Uplatnenie absolventov
Absolventi prvého stupňa štúdia učiteľstva estetickej výchovy dokážu analyzovať problémy z dejín estetiky od antiky až po súčasnosť, a to vďaka primeranej úrovni znalostí estetických kategórií a teórií a interpretačným zručnostiam predovšetkým pri kontakte s výtvarným, slovesným a hudobným dielom. Toto im dáva kompetenciu uplatniť sa v širokej oblasti kultúrneho a spoločenského života, súkromného a verejného sektoru, ktorý má vzťah k umeniu (kultúrne inštitúcie typu klasických galérií, ale aj nekonvenčných výstavných priestorov, inštitúcie organizujúce miestny kultúrny život na úrovni obce, mesta, regiónu, programy osvetových stredísk zamerané na tvorivé dielne a vzdelávanie, redakcie printových a iných médií a pod.). Absolvent môže pôsobiť aj ako člen inštitucionálnych tímov, v ktorých je žiadaná tvorba rešerší a deskriptívnych analýz estetických či špecifickejšie umeleckých javov a samozrejme je schopný pokračovať vo vlastnom profesionálnom vývoji vo vlastnej disciplíne. Absolvent vie nadobudnuté vzdelanie využiť takým spôsobom, ktorý preukazuje pochopenie súvislostí a dôsledkov v oblasti individuálneho a spoločenského života, čo je asi najoceniteľnejší a najuniverzálnejší prínos do rôznych oblastí profesijného života.
V rámci spoločnej pedagogicko-psychologickej prípravy učiteľa získajú absolventi vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení a získajú prvé učiteľské skúsenosti v rámci pedagogickej praxe v školskom prostredí. Aj vďaka tomu sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.
V rámci spoločnej pedagogicko-psychologickej prípravy učiteľa získajú absolventi vedomosti o kultúrnych a sociálnych súvislostiach výchovy, poznajú základné psychologické podmienky výchovy a vzdelávania, poznajú a vedia aplikovať pedagogické a didaktické programy príslušných výchovných inštitúcií. Taktiež poznajú organizačné zázemie príslušných výchovných zariadení a získajú prvé učiteľské skúsenosti v rámci pedagogickej praxe v školskom prostredí. Aj vďaka tomu sú schopní sledovať nové poznatky v rýchlo sa rozvíjajúcich disciplínach svojho odboru a príbuzných odboroch.