Učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (v kombinácii)
Magisterský študijný program
Forma štúdia | denná |
Dĺžka štúdia | 2 roky |
Garant | prof. PhDr. Gabriela Petrová, CSc. doc. Mgr. Magda Kučerková, PhD. (spolugarant za španielsky jazyk a literatúru) |
Získaný titul | magister (Mgr.) |
Nadväzujúce študijné programy | doktorandský študijný program Lingvodidaktika doktorandský študijný program Národné literatúry ako súčasť medziliterárnych spoločenstiev |
Pracovisko | Katedra romanistiky |
Informácie | Študijný program pripravuje študenta pre povolanie učiteľa vybraného románskeho jazyka (talianskeho alebo francúzskeho alebo španielskeho) jazyka a literatúry na stredných a základných školách |
Charakteristika študijného programu
Absolvent učiteľského študijného programu učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (v kombinácii) má systematické a – v závislosti od svojej individuálnej profilácie – aj špecializované teoretické i praktické znalosti zvoleného románskeho jazyka, nielen jeho zvukového, morfosyntaktického a lexikálneho plánu, ale aj štylistiky, pragmatiky, textológie, semiotiky. Má schopnosť koherentného pohľadu na problematiku študovanej románskej literatúry, solídne sa orientuje v ich vývinových procesoch, kultúrnych kontextoch aj aktuálnych témach. Vie svoje vedomosti, zručnosti a skúsenosti na samostatnej odbornej (prípadne aj vedeckej) a umeleckej úrovni použiť v interkultúrnej komunikácii a v pedagogickom procese. Je plne kvalifikovaný na prácu učiteľa zvoleného románskeho jazyka na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, dokáže viesť žiakov a študentov v ich domácej príprave a podporovať ich rozvoj aj v situácii dištančného vyučovania. Je schopný orientovať sa v organizačných podmienkach inštitucionálneho vzdelávania, ako aj zúčastňovať sa na tvorbe vzdelávacích programov na úrovni školy a zostavovať metodické materiály pre vyučovanie. Má poznatky z rôznych metód výskumu v didaktike zvoleného románskeho jazyka, a zároveň ovláda metodológiu vyučovania tohto jazyka ako cudzieho jazyka v kultúrnych i spoločenských súvislostiach. Tieto poznatky dokáže premietnuť do svojich didaktických zámerov vychádzajúcich zo štátnych vzdelávacích programov. Má zdokonalenú kompetenciu samostatne analyzovať a interpretovať text vo zvolenom románskom jazyku rozličnej tematickej i žánrovej povahy či štýlu. Jeho teoreticko-metodologické vedomosti z jednotlivých lingvistických a literárnych disciplín a schopnosť autonómne ich aplikovať sú adekvátnym východiskom pre pedagogickú, filologickú a interkultúrno-komunikačnú prax a výskum. Má prehľad v základnej aj najnovšej a náročnejšej literatúre určenej pre študijný odbor, vie si ju vyhľadať a pracovať s ňou tak, aby dokázal kriticky rozvíjať poznatky v nej obsiahnuté. Dokáže individuálne aj v tímovej spolupráci rozvíjať odborný diskurz v oblasti románskej filológie a vyučovania zvoleného románskeho jazyka, literatúry a kultúry. Rozsah a hĺbka jeho znalostí a praktických zručností ho oprávňujú pokračovať v štúdiu na doktorandskom stupni (3. stupeň), a to aj v príbuzných študijných programoch.
Uplatnenie absolventov
Absolventi magisterského štúdia v študijnom programe učiteľstvo románskych jazykov a literatúr (v kombinácii) nachádzajú uplatnenie vo všetkých povolaniach a profesiách, ktoré vyžadujú pedagogický a filologický prístup, jazykové kompetencie a samostatné analytické myslenie. Ide o povolania a profesie späté s vyučovaním zvoleného románskeho jazyka, literatúry a kultúry, so vzdelávaním, odbornou interkultúrnou komunikáciou i mediáciou na osi zvolený románsky jazyk – slovenský jazyk. Sú spôsobilí vykonávať povolania vyžadujúce jednak tímovú spoluprácu, jednak samostatný tvorivý a koncepčný prístup k zverenej úlohe, a to v týchto inštitúciách a zariadeniach:
- na všetkých typoch škôl ako učitelia zvoleného románskeho jazyka a literatúry,
- v obchodných a výrobných podnikoch, firmách, verejnoprávnych organizáciách vstupujúcich do vzťahu so daným románskym jazykom a kultúrou a vybranými hospodárskymi odvetviami,
- v médiách a diplomacii,
- v prekladateľských agentúrach a redakciách vydavateľstiev, resp. časopisov,
- vo vládnych a mimovládnych humanitne orientovaných inštitúciách a organizáciách,
- v kultúrno-spoločenských inštitúciách, nadáciách, občianskych združeniach.